Saturday 5 January 2013

Apa Itu Arab Spring? Revolusi Rakyat Dan Campur Tangan Luar – Siri 2

0217-syria-assad-protesters_full_600

Jatuhnya satu persatu negara Islam di rantau Asia Barat dilihat kini seperti domino. Dunia telah melihat perkara ini kerana saban hari, aksi demonstrator yang melakukan tunjuk perasaan, tindakan ketenteraan yang menggunakan altileri, kematian penduduk awam yang tidak bersalah di kawasan yang bergolak, rumah kediaman yang musnah, dan pelbagai lagi seolah-olah mengambarkan suasana di Bumi Arab ini sentiasa tidak aman.

Menyentuh mengenai campur tangan asing, agensi berita antarabangsa dikejutkan mengenai pendedahan oleh seorang wartawan yang telah melaporkan bahawa Arab Spring yang berlaku merupakan agenda terancang Israel. Menurut pendedahan tersebut, bukti penglibatan negara zionis berkenaan adalah melalui kertas kerja menteri Pertahanan Israel. Di dalam kertas kerja berkenaan turut didedahkan juga penyaluran senjata kepada pemberontak. Ini kerana, beberapa negara Arab disekitar Israel dirasakan ancaman kepada keselamatan mereka jika negara yang dimaksudkan bukan pro-Amerika.

KERUH


Kejatuhan rejim di Tunisia dan Mesir adalah wajar manakala timbul kemusykilan apabila Arab Spring ini merebak ke negara seperti Libya dan juga Syria. Tindakan NATO keatas negara Libya setelah diluluskan oleh PBB. Menurut kenyataan, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki Mun “tindakan perlu diambil keatas Muammar Gaddafi kerana beliau membunuh rakyatnya sendiri” sekaligus menyaksikan peluru berpandu Tomahawk menghentam bumi Libya. Selain membantu pemberontak untuk merealisasikan hasrat mereka untuk merampas kuasa. Sedangkan apa yang dilakukan Gaddafi itu adalah mahu menyelamatkan pemerintahannya daripada dirampas pemberontak.

Tindakan Gaddafi membunuh pemberontak diklasifikasikan PBB sebagai membunuh rakyatnya sendiri. Oleh itu timbul kemusykilan kerana pemberontakan yang tercetus di Libya bukan keseluruhan rakyatnya berhasrat demikian. Sedangkan kemelut dalaman sesebuah negara, boleh diselesaikan oleh mereka sendiri. Keputusan PBB diketahui umum sememangnya dipengaruhi Amerika.

Keperibadian Gaddafi amat berbeza sekali dengan Hosni Mubarak. Kerana sebelum ini beliau dan Saddam Hussein adalah pemimpin yang paling lantang sekali menghentam Amerika semasa pemerintahan bapa Bush. Keadaan ini amat menyukarkan Amerika untuk berurusan proses membeli minyak di negara pengeluar terbesar sumber itu, selain berhadapan dengan harga yang tinggi. Maka, tindakan untuk menukar pemerintah adalah salah satu cara yang mereka lakukan dengan beralasankan “demokrasi”.


Sebab itu kuasa besar dunia seperti China dan Russia tidak menyenangi tindakan yang diambil oleh Amerika. Mereka merasakan tindakan berkenaan merupakan cubaan untuk memonopoli perdagangan minyak antarabangsa dimana mereka terpaksa membeli sumber berkenaan melalui Amerika. Perkara ini terbukti benar, kerana Amerika dikatakan menyedut keluar minyak dari bumi Iraq melalui saluran daripada terusan Suez. Sebab itulah mereka tidak menghiraukan kekacauan yang berlaku di Iraq kerana adalah bukan matlamat sebenar mereka. 

Bilakah tarikh tentera-tentera yang mereka tempatkan untuk berundur, turut menjadi tanda tanya.

Manakala penjualan senjata yang dieksport oleh Russia kepada negara-negara seteru Amerika turut terjejas. Hal ini kerana, eksport senjata merupakan salah satu nilai tambah kepada ekonomi Russia. Lagipun Amerika tidak menjual kelengkapan persenjataan kepada negara seteru mereka kerana dikhuatiri akan mengancam Israel. Tanpa berselindung, Presiden Russia menyatakan bahawa tidak perlu penukaran rejim di Syria seperti yang dicadangkan oleh Amerika. Sekaligus menunjukkan sokongannya terhadap Presiden Syria Bassar Al-Assad.

ARTIKEL INI TELAH DISIARKAN OLEH ; 04 OKTOBER 2012. DI LUAR KOTAK!!!



No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA