Sunday 15 July 2012

CARA ANGKAT SUMPAH KONGSI GELAP DI MALAYA KURUN KE-19


GAMBAR HIASAN


  1. Lokasi di hutan, ladang, atau perkuburan Cina di tengah malam. Lokasi berkenaan diterangi lilin, ditanda dengan ranting dan tali, dihiasi jurai-jurai kertas merah bertulisan Cina dan sebuah altar yang diatasnya diletakkan mangkuk berisi beras serta dicacakkan padanya pembaris, gunting, cermin, atau pedang, di samping bendera-bendera kertas bewarna dan colok.
  2. Ketua kongsi gelap kemudiannya membacakan jampi serampah untuk menyeru roh nenek moyang dan para anggota lain masuk dan berdiri dalam kawasan yang ditentukan itu, mereka kemudiannya perlu menunggu dengan sabar bersama calon-calon anggota atau "kuda baru" yang lain di luar kawasan, memerhati dan mendengar.
  3. Kemudian mereka menanggalkan sepatu (selipar/kasut) dan jaket. Menanggalkan benda logam seperti perhiasan dan kepala tali pinggang. Sinting tangan baju sehingga bahu terdedah. Bersama calon lain, mereka kemudiannya mengikat kain putih di kepala.
  4. Mereka kemudiannya mengelilingi kawasan berkenaan  mengikut arah lawan jam sehingga sampai ke laluan terbuka. Setelah itu, mereka kemudiannya dihentikan dan disoal oleh dua pengawal anggota kongsi, soalan yang ditanyakan untuk menguji pengetahuan mereka mengenai kongsi gelap.
  5. Setelah berjaya menjwab soalan, mereka kemudiannya di bawa masuk ke dalam kawasan berkenaan dengan menundukkan kepala, sambil memegang colok. Salah seorang senior anggota kongsi gelap akan meletakkan sebilah parang di tengkuk, dan calon berkenaan hendaklah berikrar sumpah setia terhadap organisasi kongsi gelap serta bersumpah menjaga rahsia.
  6. Setelah itu, calon berkenaan dibawa mendekati altar bersama anggota baru yang lain. Mereka mencucuk jari hantu dengan jarum dan membiarkan darah mengalir ke dalam mangkuk. Proses berkenaan disusuli dengan bacaan doa serampah mengikut kepercayaan Cina.
  7. Ayam Putih disembelih (lambang pengkhianat), silang lengan dan memegang parang, mereka dikehendaki menyentuh bangkai ayam sambil bersumpah setia dan rahsia.
  8. Ketua Kongsi Gelap membaca "36 sumpah" mengenai pantang larang kongsi. Sebagai contoh "Di larang berzina dengan isteri atau saudara perempuan lain, untuk mengelak perkelahian antara anggota kongsi gelap. Juga anggota kerajaan di larang menyertai organisasi ini".
  9. Hukuman akan dikenakan seperti berikut sebagai contoh, "makan bihun" (diikat dengan tali), "mati dengan mandi" (diikat dalam guni dan dilemaskan dalam air) dan "mati dengan pisau".
  10. Apabila mangkuk darah diedarkan di atas bilah parang, mereka hirup sedikit darah berkenaan dan sekali lagi diminta untuk bersumpah setia dan rahsia.
  11. Sijil : sekeping kertas merah yang di atasnya tertulis nama calon, nama anggota-anggota yang hadir dalam upacara tersebut dan beberapa abjab Cina yang jika dipecahkan kodnya membentuk suatu ungkapan rahsia.
Sumber daripada THE IMPACT OF CHINESE SOCIETIES IN MALAYA, Wilfred Blythe, 1969.

No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA