Thursday 20 February 2014

ANTARA EMOSI DAN METALITI




 


Kognitif Emosi sendiri sedar secara rendah diri. (self concious emotions)
Penerangan Emosi sendiri Sedar
Dalam kehidupan abad ini , emosi baru mula muncul apabila sewaktu zaman kanak-kanak mereka mendapat pemahaman bahawa mereka sendiri adalah entiti yang berbeza dari orang lain dan mula membangunkan rasa diri . Perasaan emosi ini termasuk:

a) Malu
b) Kebanggaan
c) Rasa bersalah
d) Dengki
e) Merendah diri
f) Malu

Emosi peka telah terbukti mempunyai faedah sosial. Ini termasuk bidang-bidang seperti mengukuhkan tingkah laku sosial dan pampasan kesilapan sosial. Ada juga kajian yang mencadangkan bahawa mungkin kekurangan emosi peka merupakan punca penyumbang kepada kelakuan buruk.
Mereka mempunyai lima ciri-ciri yang berbeza yang membezakan mereka dari emosi lain iaitu:

*Memerlukan kesedaran diri dan perwakilan diri
*Muncul lewat daripada emosi asas
*Memudahkan pencapaian matlamat sosial yang kompleks
*Tidak mempunyai ekspresi muka universal diiktiraf berbeza kompleks
kognitif.

 



Kajian perkembangan Emosi sendiri Sedar

Emosi peka diantara kedua perkara emosi secara berkembang. Dua sebab berada mentaliti emosi diri adalah punca :

Melalui Bahasa Tubuh

Emosi seperti kegembiraan , ketakutan dan kesedihan semua boleh berkumpul bergantung pada hanya muka seseorang. Walau bagaimanapun emosi sendiri banyak melibatkan badan di samping reaksi muka itu. Ini bermakna bahawa apabila manusia cuba untuk belajar emosi , mereka mempunyai lebih cenderung untuk menjadikan emosi lebih sukar untuk memahami keadaan diri sendiri.

Perkembangan Kesedaran diri

Oleh kerana sifat emosi ini , mereka hanya boleh mula terbentuk sekali seseorang individu mempunyai kapasiti untuk diri menilai tindakan mereka sendiri . Jika individu memutuskan bahawa mereka telah menyebabkan keadaan berlaku , mereka kemudian perlu membuat keputusan jika keadaan itu merupakan satu kejayaan atau kegagalan berdasarkan norma-norma sosial yang mereka telah terkumpul dan kemudian melampirkan sesuatu peka perasaan yang sesuai. Ini adalah kemahiran kognitif yang kompleks dan satu yang mengambil masa untuk menguasainya.

No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA