Thursday 15 November 2012

Presiden ADAB Sila Mohon Maaf Kepada Blogger SGB.


Presiden ADAB Sila Minta Maaf Kepada Blogger SGB dan Media.



http://www.suaragenerasibaru.com/




DI LAMAN FACEBOOK SAYA TELAH MENGELUARKAN KENYATAAN INI.

Saya menegur sikap admin Pertubuhan Peradaban Melayu Sarawak yang dijaga sendiri oleh Presiden nya dimana secara jelas berselindung disebalik nama NGO's dan mempergunakannya untuk menghentam media dgn melemparkan beberapa kenyataan kurang enak berniat serta berunsur provokasi. beliau telah mengeluarkan beberapa kenyataan d FB seperti "Suara Generasi Baru.. Feena Syafieya Syafieyna membuka isu ASAL
 KEDUDUKAN "( adakah anda orang Bau)" berniat mempertikaikan asal tempat sesorg berkaitan isu berita tuntutan masyarakat di Bau yang tidak berani dikeluarkan oleh pihak media SGB dan tulisan "siapa berani menegur media" yg dikeluarkan oleh ADAB.. SILA pihak Ketua Pengarah Suara Generasi Baru untuk mengambil tindakan lanjut.. ***ADAB" dan " Feena Syafieya Syafieyna asal dari Semanggang.. "mun ubun2 gik licak, eboh nk tuaeja nk bukak isu asal usul urg.. coba juak anda tanyak CM Srwk atau PM M'sia asal usulnya cney..?? nmpk gilak wakil media Suara Generasi Baru tok sik layak jadi wartawan.. diat ajaklah kat post2 wall SGB ya, penuh dgn agenda2 politik.. apakah suara generasi baru keseluruhannya dimomok sidak2 berkepentingan kepolitikan..??" dan beberapa lagi yg jelas lansung tidak menunjukan kematangan dan bermotif. Sikap anda yang menyerang orang secara terbuka dengan memperlekehkan serta mengaibkan,bukan tindakan yg mencerminkan peradaban dan profesionalisme anda sebagai orang yg dah "keras ubun2 di palak".


NAMUN DEMIKIAN, SAYA TELAH DIBLOCK TEPAT JAM 7.20PM,15 NOV 2012

Laporan penuh mengenai Isu Surau di atas, saya telah siarkan di

 http://www.suaragenerasibaru.com/?p=41784


1. Saya membuat kenyataan bertujuan menegur ADMIN Facebook untuk FB Pertubuhan Peradaban Melayu Sarawak dan beliau juga adalah Presiden. Perkara ini berlaku apabila, beliau telah mengeluarkan beberapa kenyataan seperti di atas, dan banyak lagi (saya tidak dapat copy yang selebihnya sebab sudah kena BLOCK) dan menekankan banyak kali status ini "Siapa Berani Menegur Media". Saya tersinggung.

2. Beliau banyak melontarkan beberapa kenyataan yang kurang enak di dengar beberapa hari serta menyerang FB saya berkali-kali, ini kerana beliau mahu isu surau dan dewan masyarakat (bakal menyusul) dikeluarkan segera. 

3. Sebelum ini, saya telah memberitahu bahawa kami tidak menyiarkan artikel serta merta setelah di hantar ke EDITOR. Mereka akan meneliti terlebih dahulu sebelum menyiarkannya di Laman Web www.suaragenerasibaru.com sebuah portal yang penuh dengan isu-isu semasa dan terkini. 

4. Saya juga telah memohon maaf di atas kelewatan itu secara bersemuka dengan beliau, namun FB saya tetap diserang berkali-kali. Sehingga menimbulkan persepsi kurang senang serta nyata telah mengaibkan kerjaya saya. Saya menjawab dengan baik dan menerangkan bahawa "sabar,artikel itu akan disiarkan tidak lama lagi".

5. Di laman FB ADAB (Pertubuhan Peradaban Melayu Sarawak) yang beliau sendiri kendalikan, mengeluarkan beberapa kali kenyataan berbentuk provokasi sehingga telah memberi gambaran buruk orang lain terhadap saya dimana mereka telah memberi komen sebegini "mungkin awak deal dengan Reporter bahlol".

6. Beliau juga telah mengambil beberapa keping gambar dpd FB saya tanpa kebenaran, malah berterima kasih pun tidak. Saya agak tersinggung apabila beliau telah melontarkan tomahan terhadap Portal www.suaragenerasibaru.com dengan menuduh yang bukan-bukan, provokasi kerana belum lagi menyiarkan isu di atas.

7. Akibat sikap beliau itu, rakan penulis saya saudari Feena (individu yang dinyatakan diatas) telah menjelaskan secara baik tetapi dibalas dengan respon yang kurang menyenangkan daripada beliau. Secara peribadi saya mengkritik tindakan beliau itu kerana jelas berunsur memalukan, memperlekehkan serta mengaibkan bahkan juga turut memburuk2kan media. Feena telah diblock oleh beliau.

8. Saya amat terkesan dengan tindakan kurang matang itu, dan telah mengambil tindakan menegur beliau di FB kerana keterlaluan. Namun demikian, beliau tidak menjawab serta memberi sebarang komen status saya diatas dan mengapa pula saya di BLOCK. Bukankah awak "berani menegur media" seperti yang awak kerap war-warkan di laman sosial.

9. Saya dengan ini menggesa supaya Encik Syariff Bin Busrah Presiden Pertubuhan Peradaban Melayu dan Warisan Sarawak supaya membuat kenyataan maaf secara terbuka terhadap saya, rakan penulis saya iaitu Feena, rakan-rakan media saya yang lain, dan juga terhadap portal www.suaragenerasibaru.com kerana telah meleparkan beberapa kenyataan buruk, berunsur provokasi, memalukan, mengaibkan, serta tidak matang. 

10. Saya juga mahu anda untuk tidak menggunakan FB Pertubuhan Peradaban Melayu sebagai medium menghentam orang/media sesuka hati kerana dilihat sering kali mengkritik bukan membina sehingga memberi gambaran tidak elok malah memalukan  Pertubuhan Peradaban Melayu itu sendiri. Di manakah etika anda? Jika kamu boleh mempersoalkan kami, kenapa kami sebagai media tidak boleh mempersoalkan profesionalisme anda juga? dimanakah ADAB anda?. 

Wassalam.   





No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA