Saturday 24 November 2012

Dewan Masyarakat Taman Mutiara, Indah Khabar Dari Rupa. Adakah Hanya Sekadar Perubahan Kosmetik?



Dewan Masyarakat Taman Mutiara, Indah Khabar Dari Rupa. Adakah Hanya Sekadar Perubahan Kosmetik?

adab

Encik Syariff Bin Busrah Presiden Pertubuhan Peradaban dan Warisan Melayu Sarawak menunjukan papan tanda yang menerangkan butir-butir seperti berikut Nama Projek : Naiktaraf BalaiRaya Taman Mutiara, Jambosan, Bau. Tarikh Mula Projek : 3 Oktober 2011, Tarikh Siap Projek 2 Disember 2011.


Dewan yang dicat kelabu itu kelihatan cantik apabila dilihat dari hadapan, namun apabila setelah masuk kedalamnya, perkataan yang terpacut keluar “Ya Allah!…teruknya dewan ini.” Kami terkejut besar melihat dalam dewan berkenaan. Masakan tidak, dari depan sehinggalah kebelakang, kiri dan kanan, termasuk juga diatas, semuanya punah dan musnah teruk dikerjakan manusia-manusia yang tidak bertanggungjawab dimana turut dibantu oleh burung-burung yang telah memenuhi ruang lantai dengan najis.

“Cantik di luar sahaja dewan ini.” kata Encik Marzuki sambil tersenyum. Kami meninjau keseluruhan dewan, penuh kehairanan dan marah. Ini kerana, mengikut papan tanda didepan pintu masuk menjelaskan “Nama Projek : Naiktaraf BalaiRaya Taman Mutiara, Jambosan, Bau. Tarikh Mula Projek : 3 Oktober 2011, Tarikh Siap Projek 2 Disember 2011″.

  

Dinding dan lantai diconteng dengan perkataan dan ilustrasi lucah, botol-botol arak dipecahkan sehinggakan kaca-kacanya bertaburan. Tingkap dewan semuanya hilang, hanya tinggal bingkainya sahaja. Siling-siling pecah dan berlubang. Astaka dewan atau pentas dewan, lantainya terkopak dan reput.

Tandas, usah ditanya, jelas musnah angkara mereka-mereka yang bodoh. Parit di tepi dewan, tersumbat dan ditumbuhi lalang. Kawasan sekitar dewan, semak samun dan lalang semuanya telah meninggi. Ini adalah bukti bahawa kawasan ini langsung tidak dijaga dan diurus dengan baik.

Menurut Encik Marzuki, penduduk di Taman Mutiara lansung tidak mengetahui siapakah yang diberi tanggungjawab untuk menjaga dewan ini. Ujar beliau lagi, penambahbaikan sepertimana yang dinyatakan di papan tanda hanyalah dicantikkan dengan cat sahaja, tidak termasuk di dalamnya.

Melalui pengamatan penulis, tidak hairanlah mengapa bangunan kelihatan seperti baru sahaja dicat, manakala aktiviti penambaikkan lansung tidak menunjukan sebarang tanda hendak dilakukan, bahkan peralatan dan kelengkapan juga tidak kelihatan.

Perubahan yang nampak dilakukan cumalah perubahan kosmetik. Tambah beliau lagi, sejak tamatnya projek naik taraf kononnya dilakukan, pihak penduduk belum lagi mengguna dewan ini untuk sebarang aktiviti.

Bagi penduduk yang beragama Islam, mereka menghadapi kesukaran untuk berkongsi dewan masyarakat ini. Hal ini kerana, penduduk perumahan Taman Mutiara terdiri daripada pelbagai kaum, seperti Bumiputera dan Cina. Sudah tentu tempat ini diadakan pelbagai aktiviti keramaian dan kemungkinan digunakan sebagai tempat untuk sambutan perayaan.

Jadi, aktiviti yang melibatkan keagamaan Islam sudah pasti tidak dapat dilaksanakan berikutan keadaan tempat yang berkemungkinan dicemari benda-benda haram. Kerana makanan dan minuman bagi Bumiputera dan Cina amatlah bertentangan dengan orang Islam.

Bagi mendapatkan jawapan kepada kedua-dua isu di Taman Mutiara seperti surau dan dewan masyarakat ini, kami mengunjungi Pejabat Daerah Bau untuk berjumpa Ketua Residen bagi mendapatkan jawapan. Namun demikian, Ketua Residen yang ditemui enggan memberi sebarang komen.

Menurut Encik Syariff Bin Busrah Presiden Pertubuhan Peradaban dan Warisan Melayu Sarawak, apabila diminta memberi komen terhadap isu yang berlaku di Taman Mutiara ini menjelaskan, “Melayu di Bau dianak tiri oleh wakil rakyat dan bukannya kerajaan pemerintah.. mana NGO – NGO Melayu?? Melayu ditindas dengan kedudukan alasan minoriti .. kedudukan generasi semakin ketinggalan dengan minda hanya dibawah tempurung.. wakil-wakil rakyat,pegawai-pegawai daerah,ketua-ketua masyarakat yang ada di Bau harus lebih peka dengan keadaan semasa dan keperluan sekeliling.. perkara yang berlaku seperti dewan masyarakat Taman mutiara dan tuntutan pembinaan surau adalah keperluan masyarakat setempat. Perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku.”

Ujar beliau lagi, “Ini jelas menampakan kelemahan yang ketara dipihak wakil rakyat dan pegawai daerah serta ketua-ketua masyarakat di Bau.. saya tidak mahu bercakap mengenai kedudukan politik, tetapi keadaan yang terlihat didepan mata adalah penilaian sebenar.. saya tidak juga bercakap hanya untuk masyarakat-masyarakat Melayu sahaja tetapi untuk masyarakat keseluruhan yang ada di Bau.”

ARTIKEL INI TELAH DISIARKAN PADA 16/11/2012 DI WWW.SUARAGENERASIBARU.COM

DI LUAR KOTAK!!! "HILANG CERITA TIMBUL KISAH"

No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA