Saturday, 24 January 2015

Kisah Disebalik Tun Abdul Rahman, Seorang Patriot Bangsa dan Negara


“BAPAK, nama datuk ialah Wan Ya’kub. Kenapa gelaran ‘Wan’ yang ada pada nama datuk tidak ada dan bukankah nama bapak sepatutnya Wan Abdul Rahman?” Soalan ini saya ajukan ketika umur saya awal 20-an.

Ayah saya memandang tepat ke mata dan berkata, “Wan bukan sebarang gelaran tetapi ia adalah gelaran untuk keluarga kita di Sarawak yang berketurunan Nabi Muhammad SAW.

Gelaran yang mulia tetapi datuk kamu adalah seorang pengajar al-Quran. Dialah yang memulakan budaya tidak menggunakan gelaran ‘Wan’ lagi kerana datuk kamu mahu generasi yang akan datang faham bahawa amalan kita bergantung kepada usaha diri sendiri dan bukan berdasarkan keturunan. Bapak meneruskan wasiat ini."

Benih dakwah dan sifat zuhud sudah ditanam dan disemai dalam roh ayah saya sejak kecil lagi oleh datuk saya, Wan Ya’kub. Jantung kehidupan dan kemuliaannya adalah al-Quran, bukan keturunan mahupun darjat kebesaran dunia.

Maka, setelah menjadi Ketua Menteri Sarawak, ayah saya menggunakan pengaruh dan kuasa politik yang ALLAH SWT berikan untuk menaikkan taraf para pembela al-Quran.

Zaman 60-an di Sarawak menunjukkan graduan-graduan agama dari universiti Islam seperti Universiti al-Azhar dianggap sebagai kelas kedua atau no class! Gaji dan status mereka berbeza dengan graduan-graduan dari universiti Barat. Pejabat Agama tiada rupa pejabat.

Hanya dua bilik kecil sahaja dan sebuah tandas, warisan kolonialis Barat. Tun Rahman berjaya menaikkan status graduan Universiti al-Azhar sehingga sama tarafnya dengan graduan Universiti Oxford. Pejabat Agama pula akhirnya mempunyai bangunannya sendiri.



Bahasa Malaysia juga dianggap sebagai second class. Penggunaannya, hanya sekadar untuk berbahasa jiwang-jiwang dan bukan bahasa pentadbiran negara apatah lagi bahasa ilmu.

Setelah Tunku melantik ayah saya menjadi Menteri Pelajaran, bahasa Malaysia menjadi bahasa wajib lulus di semua sekolah. Surat-surat rasmi untuk pihak kerajaan yang tidak ditulis dalam bahasa Malaysia hendaklah dimasukkan ke bakul sampah! Tun Rahman juga mengasaskan UKM di mana bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar kepada semua ilmu.

Rakyat Malaysia yang tidak ambil peduli untuk belajar bahasa Kebangsaan sebenarnya dianggap tidak cintakan negara.

Komunikasi lisan adalah sebahagian aspek yang penting dalam dakwah, bermula dengan taaruf (saling kenal-mengenal). Kalau rakyat tidak bersatu hati dalam satu bahasa, bagaimana mungkin bertaaruf antara satu sama lain? Sedangkan dialek-dialek al-Quran yang lain dibakar pada zaman Khalifah Uthman Ibn Affan sehingga dialek Quraysh sahaja yang tinggal demi untuk menyatukan umat! Bukankah perjuangan penyatuan atas satu bahasa dalam satu negara itu juga dakwah?

Dakwah bukan sekadar mengislamkan tetapi juga mengajak manusia ke jalan ALLAH SWT. Ajakan kepada keharmonian antara rakyat berbilang bangsa juga adalah ajakan ke jalan ALLAH SWT.

Maka, Tun Rahman bukan sekadar pejuang bahasa Malaysia tetapi beliau mampu berbahasa Iban dan Cina. Bahkan, ayah saya berkahwin dengan ibu saya, seorang Cina!

Bila bersama dengan ayah saya, beliau membuat saya berasa seperti saya bersama dengan seorang pejuang bahasa Malaysia yang tegas tetapi pada masa yang sama, cara beliau membuat saya berasa bahawa beliau memuliakan bahasa-bahasa yang lain.

Ayah saya begitu fasih berbahasa Inggeris sehingga tokoh-tokoh Barat seperti Martin Lings, Gai Eaton, Yusuf Islam, Muhammad Asad, Dr. Zaki Badawi menziarahi beliau untuk berbincang perkara-perkara ilmiah dan perihal dakwah tahap yang tinggi.

Muhammad Asad, seorang bekas Yahudi intelektual yang telah memeluk Islam pernah menyebut inspirasi Tun Rahman kepadanya dalam sebuah buku penulisannya tentang politik Islam.

Kadang-kadang saya terfikir bagaimana seorang anak nelayan seperti ayah saya mampu berkarisma internasional dan pada masa sama begitu tegas memperjuangkan isu yang kononnya lokal iaitu bahasa, agama Islam, mahir tajwid, taranum dan sering menyampaikan khutbah Jumaat ketika menjadi Ketua Menteri? Bila di Sarawak, ayah saya akan membincangkan perihal ilmiah di Surau Sri
Bahagia seperti isu hukum-hakam agama yang mungkin kita anggap remeh seperti hukum talkin pada si mati.

Terlalu banyak strategi dakwah yang telah diusahakan oleh beliau seperti mengasaskan Petronas, Yayasan Sarawak, Bina (Hikmah), Maahad Tahfiz dan lain-lain. Semua dibuat untuk melahirkan khairu ummah, iaitu umat yang mampu berdiri atas kaki sendiri, bukan bergantung pada keturunan.

Saya akan menulis strategi-strategi ini secara berperingkat di Sinar Harian. Bagi ayah, Petronas bukan sekadar sebuah syarikat minyak tetapi umat Islam patut berdikari dan berdiri atas kaki sendiri dengan menggunakan sumber-sumber yang ALLAH SWT telah kurniakan.

Dakwah kepada sektor korporat atau elit lebih condong melihat kepada sejauh mana kemampuan umat dalam sektor ekonomi.

Yayasan Sarawak ditubuhkan kerana wawasan ilmu perlu dibangunkan di kalangan rakyat Sarawak. Ramai rakyat Sarawak dihantar untuk belajar ke luar negara untuk membuka mata mereka tentang keluasan bumi ALLAH SWT.

Bina atau sekarang dikenali sebagai Hikmah ditubuhkan untuk menjaga maslahat rakyat umum tanpa mengambil kira jenis agama. Klinik bergerak Bina diamanahkan untuk bergerak dari satu kampung ke satu kampung. Islam agama kesejahteraan.

Hasilnya banyak kampung berjaya diislamkan keseluruhannya. Untuk kesinambungan tarbiah Islam, masjid dibina dan ustaz-ustaz dihantar ke kampung yang baru diislamkan. Pegawai-pegawai dan pengarah-pengarah jabatan kerajaan dihantar setiap minggu untuk ditarbiahkan juga setiap malam Jumaat kerana mereka memegang amanah rakyat.

Ketokohan Tun Rahman yang paling menyentuh hati adalah terletak pada peribadinya. Sahabatnya, Hamka pernah menulis bahawa empat ekor lembu yang sama beratnya dan sama warnanya adalah sama harganya. Akan tetapi empat orang manusia yang sama beratnya dan sama bangsanya tidak sama harganya kerana harga manusia terletak pada peribadinya.

Ustaz Fathi, bekas Setiausaha Kehormat Bina, masih ingat bagaimana Tun Rahman sentiasa memimpin tangannya sampai ke kereta setelah menjemputnya untuk mengajar di Surau Sri Bahagia.

Haji Ayub, bekas paderi yang disyahadahkan oleh Tun Rahman pernah memuji jiwa rakyat Tun Rahman yang sanggup memberhentikan kereta apabila nampak beliau dan keluar dari kereta untuk mempelawa beliau yang sedang berjalan kaki untuk menumpang kereta VIP beliau semasa Tun masih Ketua Menteri.

Peribadinya yang paling menonjol adalah tidak menyimpan dendam. Tiada musuh politik dalam dakwah. Ayah tetap melawat mereka yang kononnya ‘musuh politik’ semasa mereka sakit di hospital.

Pada ulang tahunnya yang ke-80, Tun Rahman dan anak saudaranya, Taib Mahmud saling bermaaf-maafan. Hasilnya, Maahad Tahfiz Tun Rahman ditubuhkan dan menjadi lambang harmoni, dakwah serta peribadi yang agung.

Dakwah adalah lisanul hal. Bukan hanya pandai bercakap di pentas.

Dengan peribadi inilah, Tun Rahman mencatat sejarah apabila berjaya mengadakan perjanjian damai antara kerajaan dan komunis Sarawak tanpa pertumpahan darah. “Bagaimana Bapak dapat berbaik dengan Ketua Komunis Sarawak, Bong Kee Chok?” Saya bertanya.

“Bapak ajak beliau makan dulu sebelum berbincang!” Bapak tersenyum. Beliau memang pemurah dengan senyuman.

“Selepas kenyang makan, bapak tanya adakah rakyat yang sokong komunis itu cukup makan? Kalau tak cukup, bapak sediakan peluang pekerjaan yang cukup dan bagi tanah yang cukup supaya semua cukup makan!”

Bong Kee Chok kini menjadi usahawan yang sangat berjaya dan rakyat tidak lagi menyokong komunis kerana sudah diberi tanah untuk menyara keluarga.

Hidup Tun adalah dakwah dan wafatnya juga adalah dakwah. Ayah saya telah berwasiat agar tidak ditalkinkan jenazah beliau. Sebaliknya hanya diberi tazkirah tentang makna kehidupan dan kematian pada hari pengebumiannya. Saya teringat pesanan ayah, “Talkin maknanya mengajar. Ajarlah yang hidup, bukan yang mati. Belajarlah al-Quran semasa masih bernyawa, jangan tunggu setelah mati baru minta imam ajarkan!”

Hampir sebulan sebelum ayah saya meninggal, tiba-tiba ayah melambaikan tangan memanggil saya. Penyakit Alzheimernya sudah sampai tahap kritikal dan ditempatkan di ICU Pusat Perubatan Normah. Ayah sudah tidak ingat lagi.

Saya memegang tangannya yang hanya tinggal tulang dan dibaluti kulit. Beliau memandang tepat pada mata saya, dan saya terkejut sangat kerana ayah membaca seluruh Surah al-Fatihah walaupun dalam keadaan lemah tidak bermaya.

Adakah ALLAH SWT mengizinkan ayah saya untuk mengingat kembali Surah al-Fatihah pada saat kritikal ini sebagai nasihat yang terakhir kepada saya dan umat? Peristiwa ini merupakan kali terakhir ayah saya “bercakap” dengan saya.

“Siapakah seorang Muslim sejati?” ayah bertanya untuk mencabar saya berfikir secara kritis semasa saya baru bersungguh-sungguh belajar Islam pada umur 21 tahun. Saya terus menjawab dengan kiasu, “Muslim yang sejati adalah yang memperjuangkan penubuhan Negara Islam!”

Beliau senyum sinis dan berkata, “Muslim yang sejati berpegang pada ini: INNA SOLAATI WA NUSUKI WA MAHYAAYA WA MAMAATI LILLAAHI ROBBIL ‘AALAMIIN

“Bapak, apa maknanya? Saya belum belajar bahasa Arab.” Ayah menjawab, “Carilah sendiri! Jangan berhenti belajar.” Doakan yang terbaik untuk Tun.

-Penulis Abdul Naser Tun Abdul Rahman, Tokoh pendakwah Perak.
-Sinar Harian.

Saturday, 17 January 2015

Gergaji Elektrik Membelah Dada Mahathir.


Gergaji Elektrik Membelah Dada Mahathir.

Tun Mahathir dikerjakan ke Hospital Besar Kuala Lumpur pada malam 17 Januari 1989 akibat serangan jantung yang serius. Seluruh ahli keluarga Tun Mahathir, termasuk Timbalan Perdana Menteri Tun Ghafar Baba turut dipanggil ke Hospital. Datuk Dr. Robaayah Zambahari yang bertanggungjawab ketika itu mengesahkan Tun Mahathir diserang sakit jantung dan memerlukan pembedahan dengan segera. Tun Mahathir diberi kata dua, samada mendapat rawatan di Kuala Lumpur atau di Amerika.

Tun Mahathir membuat keputusan untuk memilih tanah air sendiri, katanya beliau harus memberikan contoh kepada orang lain dengan memberi kepercayaan kepada perkhidmatan perubatan negara kita. Kerana sebelum ini, orang kenamaan semuanya berubat di luar negara jelas dinyatakan di dalam memoir beliau.

Tun Mahathir memutuskan Dr.Yahya dan Dr.Rozali anak tempatan diberi kepercayaan untuk membedah dada beliau. Cadangan daripada Doktor asing untuk Tun Mahathir mendapat rawatan luar negara terpaksa akur kerana keputusan telah dibuat dan muktamad.

Malah tawaran daripada Lee Kuan Yew Perdana Menteri Singapura ketika itu untuk menghantar pasukan pakar bedah terbaik daripada negaranya, berserta Doktor yang beliau syorkan sebagai terbaik dan berpengalaman menjalankan lebih 1,000 pembedahan jantung juga tidak mampu mengubah keputusan Tun Mahathir.

“Saya bertanya Dr Yahya bagaimana beliau dan pasukannya akan membelah dada saya. Katanya, mereka akan menggunakan gergaji elektrik.

"Terima kasih banyak-banyak," jawab saya, sambil menambah:

"Tak perlulah saya tahu lebih lanjut".

Petikan Temubual Tun Mahathir bersama Dr.Yahya di Halaman 676, Bab 43 Masalah Jantung. Sumber daripada Buku DOKTOR UMUM Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ketika menjalani pembedahan di Hospital Besar Kuala Lumpur, Tun Mahathir menyedari dewan bedah yang digunakan di hospital berkenaan tidak cukup lengkap, selain banyak kekurangan untuk pembedahan, bahkan tidak sesuai untuk digunakan pembedahan jantung.

Sejarah IJN bermula dikenali sebagai Bahagian Kardiologi di Jabatan Perubatan Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada tahun 1977. Pada tahun 1982, ia beroperasi sebagai Klinik Kardiologi dan Klinik Pembedahan Jantung HKL. Dahulunya pusat rawatan jantung berpusat di Hospital Besar, komen Tun Mahathir dewan bedah untuk jantung perlu ruang yang lebih luas, bahkan tidak bersesuaian untuk pembedahan jantung yang rumit.

Pada halaman 678, Bab yang sama, Tun Mahathir memberitahu sebaik sahaja beliau sembuh, hasrat bagi menambaik kekurangan yang ada telah disuarakan sekumpulan doktor kepada beliau.

Doktor-doktor berkenaan memberitahu Tun Mahathir daripada melengkapkan dewan bedah adalah lebih baik dicadangan untuk mewujudkan sebuah Institut Jantung Negara, khusus kepada penyakit jantung sahaja.

Idea berkenaan dipersetujui oleh Tun Mahathir dan memutuskan bahawa kerajaan perlu memberi peruntukan bagi merealisasikan, Institut Jantung Negara untuk ditubuhkan.

INSTITUT MELAKAR KECERMERLANGAN

Pada tahun 1992 barulah IJN ditubuhkan di bawah Kementerian Kewangan dan memiliki bangunan sendiri di ibu negara. Selama 18 tahun penubuhannya, IJN telah merawat lebih dua juta pesakit tempatan dan antarabangsa.

Statistik IJN menunjukkan sejumlah 3,183 kes pembedahan pintasan jantung (koronari) dilakukan di institut itu antara tahun 2009 hingga 2011. Ini diikuti pembedahan injap jantung melibatkan 1,330 kes manakala 2,556 kes pembedahan jantung berlubang.

Dalam tempoh yang sama sebanyak 7,785 pesakit mendapatkan rawatan saluran darah jantung tersumbat, masalah denyutan jantung (2,383) dan jantung berlubang (296).

Setakat ini, lebih 18 orang telah menjalani pembedahan pemindahan jantung di IJN sejak tahun 1997 manakala tiga pemindahan paru-paru dilakukan sejak tahun 2005.

Antara kes yang mendapat perhatian rakyat Malaysia ialah pelajar sekolah dari Batu Pahat, Johor, Tee Hui Yee, 19, yang kini menjalani kehidupan normal selepas menerima jantung sebenar pada tahun 2006. Sebelum itu, Hui Yee memakai jantung mekanikal yang hanya boleh bertahan selama dua tahun.

Pembedahan pemindahan jantung pertama ke atas pesakit R. Sathrugnan pada tahun 1997.

Manakala Muhammad Fikri Nor Azmi ialah rakyat negara ini yang pertama menerima jantung mekanikal sebelum menjalani pembedahan pemindahan jantung sebenar pada tahun 2005.

Info & Sumber-.

*Sumber dipetik dan diubahsuai daripada DOKTOR UMUM Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad, Halaman 672, Bab 43 Masalah Jantung.

*Maklumat Tambahan, dipetik dan diubahsuai daripada artikel Rencana “Doktor Bukan Tuhan” siaran Akhbar Kosmo Online

Peristiwa Charlie Hebdo Percayakah Kamu Ini Juga Konspirasi Jahat?


MAJALAH KONTROVERSI, MENCABAR DENGAN PROVOKASI, KATA MEREKA INI DEMOKRASI.

Kota Paris Berduka.

Malaysia antara negara tidak terkecuali mengutuk serangan Terrorist keatas syarikat penerbitan majalah kontroversi Perancis, Charlie Hebdo yang diserang tiga lelaki bersenjata pada Rabu lalu yang meragut 12 nyawa.

Serangan tidak berperikemanusiaan itu amat mengejutkan dunia kewartawanan, rentetan daripada itu kebanyakan laporan berita daripada agensi media antrabangsa dilihat mengulas cerita pelbagai cara untuk menzahirkan rasa sedih mereka atas insiden yang berlaku.

Selain pihak media, berkongsi rasa sedih bersama keluarga mangsa ialah beribu-ribu orang awam turut sama hadir berkumpul di ibu kota Paris untuk solidariti bagi mengecam serangan tersebut.

BBC dalam laporannya menyatakan beberapa orang awam turut dilaporkan cedera ekoran dilanggar oleh kereta yang dipandu tiga lelaki bersenjata sebelum mereka menyerbu masuk ke syarikat penerbitan Charlie Hebdo.

Menurut agensi berita AFP, mengesahkan saksi di tempat kejadian melihat dua orang lelaki yang menutup kepala memasuki bangunan berkenaan dengan senjatapi Kalashnikov dan pelancar roket kemudian melepaskan tembakan.

Rakaman amatur yang tersebar luas di internet juga menunjukan seorang lelaki bertopeng berpakaian serba hitam bersenjatakan raifal Kalasnikov bertindak kejam tanpa belas ihsan menembak mati seorang anggota Polis beragama Islam, Ahmed, 42 tahun warganegara Perancis. Sumber Dailymail.co.uk, menyatakan Ahmed meninggalkan dua orang anak dan seorang balu.

Ekoran serangan Terorist berkenaan di Paris, AFP melaporkan kawalan keselamatan keatas syarikat akhbar Denmark Jyllands-Posten dipertingkat bagi mengelak sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.

Syarikat akhbar Denmark berkenaan pernah mencetus kontroversi apabila menerbitkan kartun menghina Nabi Muhammad SAW pada 2005. Manakala syarikat penerbitan majalah Perancis, Charlie Hebdo mengulang cetak karikatur berkenaan pada 2011.

Presiden Perancis, Francois Hollande mengumumkan hari ini sebagai hari berkabung seluruh negara sebagai tanda bersedih atas kematian 12 orang dalam serangan bersenjata terhadap pejabat akhbar mingguan satira, Charlie Hebdo.

Hanya lima kali sejak tempoh 50 tahun lalu Perancis mengisytiharkan hari berkabung di negara itu.

"Perpaduan adalah senjata paling terbaik bagi kita," kata Hollande dalam siaran televisyen bagi mengumumkan perkara itu.

Beliau juga mengarahkan agar semua bendera negara dikibarkan separuh tiang selama tiga hari.

"Tiada apa yang boleh memecah-belahkan kita, tiada apa yang boleh pisahkan kita. Kebebasan sentiasa lebih kuat daripada kekejaman," katanya yang menyifatkan serangan itu sebagai tindakan tidak bertamadun.

Sebelum itu, Masjid dan surau menjadi sasaran pihak yang tidak berpuashati dengan kejadian serangan bersenjata terhadap syarikat akhbar, semalam.

Menurut laporan AFP, tiga bom dilontar ke sebuah masjid di bandar Le Mans, barat Paris. “Sebuah lubang kesan dari peluru juga ditemui.

Beberapa tembakan juga disasarkan ke sebuah dewan sembahyang, tidak lama selepas sembahyang Asar,” dipetik laporan itu.

Letupan berlaku di sebuah kedai kebab berdekatan dengan sebuah masjid di sebuah bandar di Perancis.

“NAK SAMAN, SAMANLAH, KAMI PERTAHAN HAK KAMI,
INI DEMOKRASI” – WAKIL CHARLIE HEBDO

Syarikat yang ditubuhkan pada 1970 berkenaan popular disebabkan kontroversi dengan kartun dan penulisan keras yang membabitkan ahli politik dan pelbagai agama.

Pada November 2011, pejabat Charlie Hebdo pernah dibakar kerana menerbitkan kartun Nabi Muhammad SAW pada muka depan majalah mereka. Kartun berkenaan menyelitkan lawak sinis mengenai hukuman rotan.

Pada 2012, dunia dikejutkan dengan filem 'Innocent of Muslims' dan Charlie Hebdo mengambil kesempatan tersebut untuk menerbitkan kartun Nabi Muhammad SAW, sekali lagi.

Susulan penerbitan kartun tersebut, sekolah dan kedutaan Amerika dan Perancis ditutup di lebih 20 negara sebagai langkah berjaga-jaga.

Memetik laporan BBC, seorang kakitangan Charlie Hebdo, Laurent Leger mempertahankan majalah tersebut, atas alasan kartun tersebut bukan bertujuan untuk menimbulkan kemarahan.

"Di Perancis, kami ada hak untuk menulis dan melukis," kata Laurent.

"Jika ada yang tersinggung, samanlah kami dan kami akan mempertahan hak kami. Ini demokrasi."

"Tapi jangan baling bom," tambahnya.
Menurut pandangan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sering kali terdapat tindakan Charlie Hebdo tidak menghormati orang Islam dan sering mempersenda Nabi Muhammad SAW melalui lukisan karikatur.

"Apakah perlunya mereka mempermainkan Nabi Muhammad sedangkan mereka tahu ini menyakitkan hati orang Islam. Kita menghormati agama mereka dan mereka mesti menghormati agama kita," sumber dipetik daripada akhbar Sinar Harian Online.

Serangan kali ini merupakan yang terburuk melibatkan agensi kewartawanan dunia pernah direkodkan, berbanding kematian wartawan ketika bertugas di lapangan.

-Artikel ini saya akan sambung kupasannya.


Sunday, 28 December 2014

Kenapa Ikhwanul Muslimin Ditakuti? Dan Kenapa Pula Yusuf Al-Qardawi Dibimbangi?


TUDUHAN SENGAJA DIREKA OLEH PROKSI YAHUDI DAN AMERIKA

Waran tangkap yang dikeluarkan oleh Polis Antrabangsa (Interpol) untuk menahan Presiden Kesatuan Ulama Sedunia Dr Yusuf Al-Qaradawi ternyata mengejutkan ramai pihak dan menganggap ini satu konspirasi terancang untuk melemahkan Ikhwanul Muslimin.

Terdahulu, Interpol melalui laman webnya pada 5 Disember lalu, telah mengeluarkan notis merah terhadap Al-Qaradawi, 88 tahun.

Beliau dikehendaki pihak berkuasa kehakiman Mesir atas dakwaan dan sabitan hukuman kerana dituduh menghasut dan membantu pembunuhan antarabangsa, membantu banduan melepaskan diri dari penjara, aktiviti vandalisme dan kecurian.

Menurut Global Muslim Brotherhood Daily Watch yang dilaporkan oleh Agensi, notis merah yang dikeluarkan Interpol mengeluarkan pada tahap berjaga-jaga paling tinggi dan memerlukan tindakan segera oleh agensi polis antarabangsa tersebut terhadap Al-Qaradawi.

Al-Qaradawi yang kini menetap di Qatar, memberi maklum balas diatas waran tangkap Interpol itu dengan mempertikaikan tudahan perlibatannya sewaktu insiden kekecohan yang berlaku di penjara Mesir sehingga turut membebaskan tahanan di dalamnya yang kebanyakannya terdiri daripada anggota Ikhwan.

Beliau turut mempersoal kerasionalan tindakan Interpol yang mendakwanya terlibat secara langsung terhadap insiden yang berlaku di Mesir itu sedangkan beliau menetap di Qatar.

Al-Qaradawi ketika menjelaskannya menerusi perbualan telefon dengan stesen televisyen Ikhwan Muslimin berkata, passport yang digunakannya adalah passport Qatar, serta mengesahkan maklumat di dalam passport beliau langsung tidak menunjukkan sebarang rekod perjalanan daripada Qatar ke Mesir.

KERAJAAN MESIR TERDESAK SEHINGGA HUKUM ULAMA ANGKARA SIAPA?

Pemimpin kanan Ikhwan Muslimin Mohamed Morsi yang dilantik menjadi Presiden Mesir pada tahun 2012 melalui satu pilihanraya hanya sempat memerintah selama setahun lima hari setelah memenangi pilihan raya demokratik pertama negara berkenaan.

Beliau mengambil-alih setelah berundurnya bekas presiden selama tiga dekad, iaitu Hosni Mubarak pada awal tahun 2011 akibat tekanan rakyat di Dataran Tahrir kesan gelombang "Arab Spring" melanda Asia Barat.

Morsi kemudiannya digulingkan melalui rampasan kuasa oleh Jeneral Fattah Al-Sisi menyebabkan Mesir kembali bergolak setelah kuasa rakyat dinafikan.

Pertumpahan darah diantara penyokong Ikhwanul Muslimin dengan pihak tentera telah mengkorbankan ramai nyawa, sehinggakan aktiviti pendidikan di Universiti Al-Azhar dihentikan.

Rentetan daripada rampasan itu, Morsi serta beberapa pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin dipenjarakan serta aset mereka dibekukan.

Semenjak daripada itu, tekanan terhadap Ikhwanul Muslimin terus menerus diberikan oleh pihak tentera menyebabkan Al-Qaradawi membuat kritikan dengan mengutuk kekejaman terhadap orang awam yang dilakukan oleh Kerajaan Mesir dibawah pimpinan presiden yang baharu Jeneral Fattah Al-Sisi.

Disebabkan tidak senang dengan kritikan berkenaan, Al-Qaradawi dituduh mempunyai kaitan dengan insiden kekecohan ahli kumpulan Ikhwan Muslimin didalam penjara dan penentangan terhadap pemimpin diktator Hosni Mubarak.

Selain itu, Al-Qaradawi juga dikatakan membantu Pemimpin kanan Ikhwan Muslimin, Morsi lari daripada penjara dan tuduhan ini jelas tidak masuk akal sengaja direka dan berniat jahat.

TUDUHAN TIDAK MASUK AKAL.

Melihat kepada tindakan Interpol yang lansung tidak masuk akal ini apabila mengaitkan Ulama Tersohor dunia Islam kepada aktiviti keganasan serta provokasi memberi bayangan jelas siapakah dalang disebaliknya.

Kerana sebelum ini, kejatuhan Morsi daripada Ikhwanul Muslimin jelas tangan-tangan yang memain peranan membonekakan Fattah Al-Sisi adalah Israel dan Amerika.

Bagaimana mahu menafikan penglibatan adik beradik samseng itu dalam percaturan politik Asia Barat kerana mereka-mereka yang jatuh dan digulingkan adalah kategori yang membenci imperialisme Amerika serta memusuhi Israel.

Mana-mana negara yang tidak begitu pro kepada mereka akan menerima nasib seperti Afghanistan, Iraq, Libya dan Mesir, yang dijajah dan dirompak terus hasil minyak mereka.

Apabila Morsi memegang tampuk pemerintahan Mesir, sinar kebangkitan umat Islam Asia Barat mula menampakkan cahayanya apabila dengan terang menentang kezaliman Israel terhadap Palestin.

Malah hubungan baik Morsi melalui Ikhwanul Muslimin dengan Hamas sekaligus memberi kegusaran terhadap Israel yang memiliki tanah jajahannya di Mesir seperti di Sinai akan dirampas kembali termasuk cengkaman kuasa mereka terhadap tanah-tanah penduduk Palestin yang diduduki selama ini akan dicabar oleh kuasa baru yang kuat.

Usaha Morsi mahu memulihkan ekonomi Mesir melalui projek mega Terusan Suez menyebabkan ada negara Arab seperti Arab Saudi dan UAE tidak menyokong Morsi atas alasan akan menjejaskan Dubai.

Morsi yang jelas bukan boleh diperbodohkan seperti Hosni Mubarak, selain Pertubuhan Ikhwanul Muslimin antara yang terkuat dan paling berpengaruh di dunia Islam sehingga ke rantau ini misalnya Pas di Malaysia dan Muhammadiyah serta Nahdatul Ulama di Indonesia.

Bukti diatas jelas menjadi jawapan mengapa Ikhwanul Muslimin sangat ditakuti oleh kuasa proksi Yahudi dan Amerika. Maka tidak hairan lah mengapa Morsi dan para pemimpin Ikhwan diperjarakan. Manakala suara daripada ulama seperti Al-Qardawi perlu dibimbangi kerana berkemungkinan akan membangkitkan kuasa rakyat untuk mencabar Fattah Al-Sisi.

Penahanan ulama ini dijangka akan membuka episod baru konflik Mesir. Malah akan memberi lanskap baru geopolitik di rantau Asia Barat.

Saturday, 24 May 2014

Benarkah UMNO Tidak Gah Seperti Dahulu?


SENARIO politik negara kini berbeza berbanding dengan 20 dan 30 tahun lepas. Hal ini lebih jelas terutama pasca krisis 1998. UMNO mesti berubah. Orang UMNO, khususnya pemimpin mereka di semua peringkat mesti berubah.

Tidak boleh lagi ambil mudah dengan apa yang telah, sedang dan yang akan berlaku. Dalam erti kata lain, "Can't take for granted".

Sekarang, rakyat semakin celik politik dan tidak menerima bulat-bulat apa yang pemimpin kerajaan atau menteri perkatakan. Mereka semakin pandai menilai mana yang betul dan sebaliknya. Kalau dahulu, orang Melayu khususnya, dengan mudah menerima apa sahaja yang diperkatakan pemimpin UMNO, kini kelihatannya tidak lagi.

Kawasan pengundi yang majoritinya didiami orang Melayu bukan lagi boleh dianggap sebagai fixed deposit untuk kerusi-kerusi UMNO.

Realitinya, UMNO suka atau tidak, harus menempuh cabaran yang mendatang.

Dari satu sisi, pengundi muda Melayu semakin ramai yang cerdik pandai. Mereka lebih kritikal dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan dan membuat perbandingan dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan di negara lain.

Pengundi muda masa kini lebih terbuka. Ini kerana mereka telah menerima pendidikan di luar negara yang secara umum suasananya lebih terbuka dan telah terdedah dengan cara pentadbiran kerajaan di luar negara yang begitu tinggi integriti mereka.

Jika itu pilihan mereka setakat hari ini, maka menjelang pilihan raya umum ke-14 nanti adalah tidak adil untuk menyalahkan mereka ini bulat-bulat. Sebaliknya, kita - dalam konteks ini kerajaan Barisan Nasional (BN) ditunjangi UMNO yang perlu menyedarkan mereka dengan menggerakkan program-program kenegaraan untuk mereka memahami struktur negara ini. Iaitu, dengan memfokuskan sejarah pembentukan negara Malaysia itu sendiri.

Program perkaderan pelajar-pelajar di institusi pengajian dalam dan luar negara mesti diperkemas. Buat masa ini, kelihatan program perkaderan untuk pelajar-pelajar ini lebih didominasi oleh parti-parti pembangkang khususnya Pas. Hal ini perlu menjadi agenda utama dalam menarik sokongan akar umbi dalam kalangan para pelajar di institusi pengajian tinggi.

Cabaran UMNO selanjutnya adalah berhadapan dengan golongan pendidik agama yang lebih cenderung pula kepada pergerakan sebuah parti politik yang menggunakan agama sebagai nama partinya. Dianggarkan lebih 80 peratus golongan lulusan agama, sama ada dari dalam mahupun luar negara, lebih cenderung ke arah parti pembangkang iaitu Pas.

Pengundi-pengundi telah mula lebih kritikal dalam menilai tindak-tanduk pemimpin-pemimpin mereka. Adakah cakap serupa bikin kerana kita lihat apa yang berlaku ketika ini ramai yang cakapnya tak serupa bikin pula. Sebagai contoh, hidup bermewah-mewah dan kelihatan di luar kemampuan sebenar dengan dibiarkan rakyat sekeliling hidup dalam kepayahan dan kesusahan.

‘Kumpulan’ ini kelihatannya masih tidak membantu peniaga-peniaga Melayu dalam erti kata sebenar. Mereka hanya membantu kroni sahaja dan sebahagian besarnya hanya menjadi nominee atau ali baba. Sedangkan peniaga-peniaga sebenar Melayu tidak dibantu atau dibantu hanya sekadar melepaskan batok di tangga. Kumpulan yang diamanahkan untuk membantu peniaga Melayu, masih lagi kelihatan rapat dengan peniaga-peniaga kaum asing dan membiarkan peniaga-peniaga Melayu sebenar terkontang-kanting tidak dibantu.

Dari sudut pandang lain pula, mahu tidak mahu ahli UMNO terpaksa akui survival parti-parti komponennya kian lemah dari sehari ke sehari. Parti-parti ini tidak dapat berdiri sendiri tanpa sokongan dan dokongan UMNO.

Terbaharu, kekalahan MCA tempoh hari di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang walaupun calonnya yang diakui cukup berkredibiliti di atas kertas, telah memberi saingan yang cukup sengit. Cuma, hakikatnya peti-peti undi atau pusat daerah mengundi kaum Tionghua masih liat untuk kembali kepada MCA.

Sedangkan, UMNO sendiri sedang bergelut mempertahan kerusi-kerusinya. Dalam masa sama pula, perlu berjuang untuk membantu parti-parti komponen lain mendapatkan kerusi-kerusi yang diperuntukkan kepada mereka. Jika ini berterusan, nescaya sesuatu yang tidak sihat akan memberi tempias kepada BN dalam tempoh jangka masa panjang ini.

Merenung ke dalam parti, kelihatannya masih berlaku 'cah keting'. Ia terjadi bukan setakat di peringkat cawangan atau bahagian, malahan di peringkat tertinggi. Kalau sesiapa perasan, kekadang berlaku black out berita terhadap pemimpin tertentu dalam media-media arus utama kerajaan. Terdapat beberapa faction dalam UMNO yang akan melemahkan UMNO dalam jangka masa pendek dan panjang.

Kita juga cukup bimbang andai kata sokongan kakitangan kerajaan kepada kerajaan BN/UMNO semakin merosot. Andai ketidakpuasan hati kakitangan kerajaan terhadap beberapa dasar dan keputusan kerajaan benar, apakah impaknya? Apakah kaedahnya untuk mengembalikan semula sokongan ini? Yakni, menjelaskan secara fakta, keputusan kerajaan itu memang tepat dan menepati kehendak ramai dan semasa.

Apakah benar dalam kalangan golongan pendidik, dianggarkan sekitar 70 peratus terdiri daripada penyokong dan aktivis parti pembangkang? Kita perlu menyemaknya dan membuktikan fakta ini sebelum segalanya sudah terlewat. Ini juga untuk mengelakkan tanggapan seolah-olah tidak ada sebarang usaha untuk menangani permasalahan ini. Cuma, yang sering hinggap di telinga adalah permasalahan ini begitu ketara sejak 2004. Bahkan, begitu jelas dalam dua pilihan raya umum yang baru lepas.

Terdapat segelintir pemimpin UMNO di pelbagai peringkat sibuk mengejar projek sehingga terlupa tugas hakiki mereka sebagai pemimpin untuk menjaga UMNO. Mereka ini perlu dikembalikan ke destinasi sebenar. Destinasi dan titik asal tujuan penubuhan UMNO.

Pastikan UMNO dapat merampas kembali kesemua kerusi yang majoriti pengundinya orang Melayu yang kini dipegang oleh Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Buktikan bahawa orang Melayu masih memerlukan UMNO dan hanya menjadikan UMNO sebagai wadah pelindung dan penyelamat bangsa Melayu di Malaysia ini.

UMNO mesti berubah. Tidak berubah nasib sesuatu kaum itu melainkan ianya merubah diri sendiri. Demi masa depan anak cucu kita, marilah kita bermuhasabah diri. Berlapang dada menerima teguran. UMNO wajib di transformasikan.

Friday, 23 May 2014

Politik Ketaksuban dan Fanatiknya Orang Melayu


MASIH ingatkah kisah kumpulan Al-Arqam yang pernah menggemparkan negara sekitar awal 1990-an dahulu? Kalau nak diikutkan, asal ceritanya bermula dengan seorang ustaz biasa yang giat berdakwah.

Saban hari, fahaman itu berkembang membentuk suatu kumpulan agama yang besar dan memiliki entiti perniagaan dalam pelbagai bidang.

Akhirnya pengasas kumpulan tersebut, Ashaari Muhammad langsung lupa daratan, tenggelam dalam kekuasaan dan mula menyerong daripada akidah Islamiah sebenar. Ashaari mula menjadi idola puluh ribuan pengikutnya dan dianggap wali yang cukup tinggi tarafnya.

Tulisan hari ini sebenarnya bukanlah hendak merungkai isu Al-Arqam. Tetapi yang mahu diperhalusi dan dibicarakan ialah sentimen dan elemen ‘fiil’ Melayu bila mana ia terlalu taksub dalam satu-satu hal.

Dalam konteks Al-Arqam ini misalannya, ketaksuban yang tak kena gaya, tidak berpandukan ilmu dan asas Islam yang hakiki menyebabkan penyelewengan berlaku.

Akhirnya pemimpin pula didewa-dewakan, dipuja dan dihormati secara melampau. Kumpulan yang didokong pula bagai dapat merealisasikan segala-gala hajat dan diumpamakan tiada cacat-cela.

Taksub Berpolitik

Kalau dikaitkan dengan suasana berpolitik orang Melayu sendiri, macam itu jugalah perangai ketaksubannya. Sesetengahnya, bila sudah terlampau fanatik dan percaya dengan parti yang disokong, rasional daripada parti lawan ditolak mentah-mentah.

Sifat, “aku saja betul” dan “kau tetap salah” mewarnai semangat dan kepercayaan politik. Tuduh-menuduh menjadi kebiasaan dengan isu halal-haram dan betul-salah sudah bukan lagi asas pertimbangan. Asalkan yang disokong menang!

Lebih parah sebenarnya, bila adunan politik itu disadur pula dengan kepentingan Islam. Seperti yang pernah dikatakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad, kelemahan sesetengah orang Islam ialah mereka begitu cepat terpengaruh dengan apa sahaja yang dibuat atas nama Islam; dan orang Melayu adalah contohnya paling tepat yang mudah tertarik dalam hal-hal berunsur keagamaan.

Yang jadi mangsa adalah pengikut yang mempunyai kefahaman agama setakat ‘cukup-cukup makan’ sahaja. Gara-gara kecetekan ilmu, mereka ini sering hilang punca dan selalu berdasarkan sentimen perasaan dalam pertimbangan antara hak dan yang batil serta bersikap tertutup dalam menerima buah fikiran yang dilihat berasal daripada kelompok lain.

Bila asas agama digunakan untuk membuktikan betul-salah sesuatu perkara, soal dosa pahala, kafir dan syurga-neraka pun menjadi isu yang terbeban untuk dibicarakan dan dihukum oleh sang pengikut. Inilah yang malangnya; menghukum dan membuat kesimpulan tanpa ilmu di dada!

Perdebatan Mengarut dan Tidak Berfaedah

Isu di sini sebenarnya bukanlah bertujuan untuk memisahkan entiti agama daripada politik. Agama Islam sememangnya syumul atau ‘complete’. Namun, asas agama tentulah wajib dijadikan pegangan setiap insan politik yang bernama ‘Melayu’ dan berjatidirikan ‘Islam’.

Tetapi dalam suasana hiruk-pikuk dan kecelaruan kefahaman Islam yang setakat ‘separuh masak’ saja di kalangan ramai Muslimin di Malaysia, perlu ada boundary tertentu agar agama tidak sampai terseleweng dan disalah tafsir.

Oleh kerana terlalu taksub kepada pemimpin atau sesebuah pertubuhan, hari ini Islam dilihat lebih cenderung ke arah menilai tahap keimanan, mencari perbezaan fahaman imam yang diikuti dan menilai tahap roh perjuangan sehingga menjadikan umat Islam berpecah-belah.

Kita sepatutnya mencari persamaan dan elakkan perbezaan. Begitu banyak perdebatan dan perbalahan yang sudah sampai ke tahap mengarut dan tidak berfaedah.

Justeru itulah, Islam memerangi kejahilan ilmu kerana akibat buruknya mampu melahirkan manusia bersifat taksub membabi-buta. Ketaksuban juga akan memecah-belahkan umat Islam bahkan menjahanamkan hubungan silaturrahim sesama Muslim.

Paling buruk, apabila ia mula menganggu-gugat keamanan dan kestabilan sesebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia. Orang-orang bukan Islam akan merasa salah faham dan segala usaha untuk melaksanakan pembangunan Islam juga turut terbantut.

Kembalilah kepada asas al-Quran yang menyarankan kepentingan ilmu supaya kita tidak terperangkap dalam ketaksuban fanatisme dan membuta-tuli yang menghancurkan diri sendiri, agama, bangsa dan negara tercinta.

Thursday, 22 May 2014

Mualaf Serta Definisi Melayu Dalam Perlembagaan


Beberapa media cetak dan portal berita melaporkan petikan kenyataan seorang Bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd. Noor Abdullah yang mencadangkan agar mualaf yang mengamalkan ciri-ciri Melayu seperti yang ditakrifkan di dalam Perlembagaan Persekutuan diberi hak keistimewaan Melayu.

Cadangan ini dilihat membuka lembaran baharu dari sudut perundangan khususnya dalam penentuan status Melayu seseorang warga Malaysia bagi melayakkannya menikmati hak-hak istimewa Melayu sebagaimana diperuntukkan di bawah Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 153 tersebut antara lain, memperuntukkan hak-hak istimewa orang Melayu melibatkan kuota-kuota khas di dalam perkhidmatan awam, biasiswa persekutuan, lesen perniagaan dan enrolmen di dalam institusi pengajian tinggi awam.

Selain itu, terdapat juga hak-hak istimewa lain seperti kelayakan pemilikan tanah Rizab Melayu dan pelaburan di dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Persoalan yang mungkin timbul ialah sama ada pemberian hak istimewa tersebut bercanggah dengan definisi 'Melayu' di dalam Perlembagaan Persekutuan dan adakah tak­rifan 'Melayu' tersebut perlu dilihat semula untuk dimasukkan golongan mualaf yang ada antara mereka yang sudah sebati dengan cara hidup Islam yang begitu rapat dengan budaya Melayu?

Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi 'Melayu' sebagai seseorang yang ber­agama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi pertuturan dalam bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut.

Justeru, jika salah satu daripada syarat tersebut tidak dipenuhi maka seseorang itu tidak diiktiraf sebagai Melayu menurut Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai contoh, sekiranya seseorang Melayu menjadi murtad atau keluar agama Islam, secara automatik orang tersebut tidak lagi dianggap Melayu menurut undang-undang dan akan terlucut daripadanya hak-hak keistimewaan Melayu yang dinikmatinya sebelum ini. Secara tidak langsung, definisi Melayu sebagai Muslim dari satu sudut, dilihat dapat memelihara akidah Islam orang Melayu agar tidak menajdi murtad.

Namun, dari sudut yang lain, terdapat kecenderungan dalam kalangan masyarakat untuk mengaitkan Melayu dengan Islam dalam semua perkara sehingga ke tahap ada yang mengatakan jika seseorang memeluk Islam ia seolah-olah 'masuk Melayu'.

Ada juga yang menilai prinsip dan ajaran Islam berdasarkan tindak-tanduk orang Melayu walaupun hakikatnya bukan begitu.

Tidak dapat dinafikan, sentimen 'Melayu itu Islam' dan 'Islam itu Melayu' yang begitu tebal di dalam masyarakat Malaysia adalah disebabkan definisi Melayu sebagai Muslim dan kerana kaum Melayu adalah kaum majoriti di Malaysia.

Namun, jika diamati, adalah salah untuk mengkhususkan perspektif Islam di Malaysia hanya dari sudut 'kemelayuan' semata-mata. Ini kerana, penganut Islam di Malaysia bukan hanya terbentuk daripada kelompok Melayu sahaja.

Berdasarkan laporan Banci Penduduk dan Perumahan 2010 (Banci dijalankan setiap 10 tahun sekali), meskipun Melayu menjadi kelompok majoriti dengan mewakili 50.4 peratus daripada keseluruhan 28,908,795 penduduk Malaysia, namun harus diingat peratus penduduk beragama Islam di Malaysia ialah 60.4 peratus.

Dalam kata lain, terdapat 10 peratus atau 2.9 juta rakyat Malaysia dari kalangan umat Islam yang bukan berbangsa Melayu. Atau dalam kata lebih mudah, bagi setiap enam orang Muslim di Malaysia, satu daripadanya adalah bukan Melayu.

Justeru, perbincangan mengenai Islam di Malaysia tidak wajar dieksk­lusifkan dari perspektif Melayu sahaja.

Islam perlu diterjemahkan dalam bentuk yang lebih inklusif menjangkau sempadan perkauman sesuai dengan sifatnya sebagai rahmat kepada sekalian alam.

Untuk mencapai tujuan tersebut, pemberian hak keistimewaan Melayu kepada mualaf boleh dijadikan suatu permulaan yang baik sekiranya betul cara dan mekanisme pelaksanaannya.

Memang benar, jika diamati tafsiran Melayu yang digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan, terdapat halangan untuk membolehkan seseorang mualaf dikategorikan sebagai Melayu walaupun sudah memeluk agama Islam bertahun-tahun atau mempunyai zuriat yang dikategorikan Melayu hasil perkahwinan dengan pasangan berbangsa Melayu.

Begitu juga, memeluk Islam tidak akan mengubah bangsa seseorang daripada bukan Melayu kepada Melayu kerana seseorang mungkin boleh mengubah agama­nya tetapi bangsanya akan kekal sehingga akhir hayat.

Namun, tidak ada salahnya untuk mempertimbangkan dan melihat semula kriteria pemberian hak keistimewaan yang dinikmati orang Melayu kepada mualaf yang sudah bertahun-tahun memeluk Islam malah ada yang sudah mengamalkan cara hidup Islam dan menguasai ilmu Islam jauh lebih baik daripada orang Melayu yang telah menjadi Muslim sejak dilahirkan.

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA