Saturday, 24 January 2015

Kisah Disebalik Tun Abdul Rahman, Seorang Patriot Bangsa dan Negara


“BAPAK, nama datuk ialah Wan Ya’kub. Kenapa gelaran ‘Wan’ yang ada pada nama datuk tidak ada dan bukankah nama bapak sepatutnya Wan Abdul Rahman?” Soalan ini saya ajukan ketika umur saya awal 20-an.

Ayah saya memandang tepat ke mata dan berkata, “Wan bukan sebarang gelaran tetapi ia adalah gelaran untuk keluarga kita di Sarawak yang berketurunan Nabi Muhammad SAW.

Gelaran yang mulia tetapi datuk kamu adalah seorang pengajar al-Quran. Dialah yang memulakan budaya tidak menggunakan gelaran ‘Wan’ lagi kerana datuk kamu mahu generasi yang akan datang faham bahawa amalan kita bergantung kepada usaha diri sendiri dan bukan berdasarkan keturunan. Bapak meneruskan wasiat ini."

Benih dakwah dan sifat zuhud sudah ditanam dan disemai dalam roh ayah saya sejak kecil lagi oleh datuk saya, Wan Ya’kub. Jantung kehidupan dan kemuliaannya adalah al-Quran, bukan keturunan mahupun darjat kebesaran dunia.

Maka, setelah menjadi Ketua Menteri Sarawak, ayah saya menggunakan pengaruh dan kuasa politik yang ALLAH SWT berikan untuk menaikkan taraf para pembela al-Quran.

Zaman 60-an di Sarawak menunjukkan graduan-graduan agama dari universiti Islam seperti Universiti al-Azhar dianggap sebagai kelas kedua atau no class! Gaji dan status mereka berbeza dengan graduan-graduan dari universiti Barat. Pejabat Agama tiada rupa pejabat.

Hanya dua bilik kecil sahaja dan sebuah tandas, warisan kolonialis Barat. Tun Rahman berjaya menaikkan status graduan Universiti al-Azhar sehingga sama tarafnya dengan graduan Universiti Oxford. Pejabat Agama pula akhirnya mempunyai bangunannya sendiri.



Bahasa Malaysia juga dianggap sebagai second class. Penggunaannya, hanya sekadar untuk berbahasa jiwang-jiwang dan bukan bahasa pentadbiran negara apatah lagi bahasa ilmu.

Setelah Tunku melantik ayah saya menjadi Menteri Pelajaran, bahasa Malaysia menjadi bahasa wajib lulus di semua sekolah. Surat-surat rasmi untuk pihak kerajaan yang tidak ditulis dalam bahasa Malaysia hendaklah dimasukkan ke bakul sampah! Tun Rahman juga mengasaskan UKM di mana bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar kepada semua ilmu.

Rakyat Malaysia yang tidak ambil peduli untuk belajar bahasa Kebangsaan sebenarnya dianggap tidak cintakan negara.

Komunikasi lisan adalah sebahagian aspek yang penting dalam dakwah, bermula dengan taaruf (saling kenal-mengenal). Kalau rakyat tidak bersatu hati dalam satu bahasa, bagaimana mungkin bertaaruf antara satu sama lain? Sedangkan dialek-dialek al-Quran yang lain dibakar pada zaman Khalifah Uthman Ibn Affan sehingga dialek Quraysh sahaja yang tinggal demi untuk menyatukan umat! Bukankah perjuangan penyatuan atas satu bahasa dalam satu negara itu juga dakwah?

Dakwah bukan sekadar mengislamkan tetapi juga mengajak manusia ke jalan ALLAH SWT. Ajakan kepada keharmonian antara rakyat berbilang bangsa juga adalah ajakan ke jalan ALLAH SWT.

Maka, Tun Rahman bukan sekadar pejuang bahasa Malaysia tetapi beliau mampu berbahasa Iban dan Cina. Bahkan, ayah saya berkahwin dengan ibu saya, seorang Cina!

Bila bersama dengan ayah saya, beliau membuat saya berasa seperti saya bersama dengan seorang pejuang bahasa Malaysia yang tegas tetapi pada masa yang sama, cara beliau membuat saya berasa bahawa beliau memuliakan bahasa-bahasa yang lain.

Ayah saya begitu fasih berbahasa Inggeris sehingga tokoh-tokoh Barat seperti Martin Lings, Gai Eaton, Yusuf Islam, Muhammad Asad, Dr. Zaki Badawi menziarahi beliau untuk berbincang perkara-perkara ilmiah dan perihal dakwah tahap yang tinggi.

Muhammad Asad, seorang bekas Yahudi intelektual yang telah memeluk Islam pernah menyebut inspirasi Tun Rahman kepadanya dalam sebuah buku penulisannya tentang politik Islam.

Kadang-kadang saya terfikir bagaimana seorang anak nelayan seperti ayah saya mampu berkarisma internasional dan pada masa sama begitu tegas memperjuangkan isu yang kononnya lokal iaitu bahasa, agama Islam, mahir tajwid, taranum dan sering menyampaikan khutbah Jumaat ketika menjadi Ketua Menteri? Bila di Sarawak, ayah saya akan membincangkan perihal ilmiah di Surau Sri
Bahagia seperti isu hukum-hakam agama yang mungkin kita anggap remeh seperti hukum talkin pada si mati.

Terlalu banyak strategi dakwah yang telah diusahakan oleh beliau seperti mengasaskan Petronas, Yayasan Sarawak, Bina (Hikmah), Maahad Tahfiz dan lain-lain. Semua dibuat untuk melahirkan khairu ummah, iaitu umat yang mampu berdiri atas kaki sendiri, bukan bergantung pada keturunan.

Saya akan menulis strategi-strategi ini secara berperingkat di Sinar Harian. Bagi ayah, Petronas bukan sekadar sebuah syarikat minyak tetapi umat Islam patut berdikari dan berdiri atas kaki sendiri dengan menggunakan sumber-sumber yang ALLAH SWT telah kurniakan.

Dakwah kepada sektor korporat atau elit lebih condong melihat kepada sejauh mana kemampuan umat dalam sektor ekonomi.

Yayasan Sarawak ditubuhkan kerana wawasan ilmu perlu dibangunkan di kalangan rakyat Sarawak. Ramai rakyat Sarawak dihantar untuk belajar ke luar negara untuk membuka mata mereka tentang keluasan bumi ALLAH SWT.

Bina atau sekarang dikenali sebagai Hikmah ditubuhkan untuk menjaga maslahat rakyat umum tanpa mengambil kira jenis agama. Klinik bergerak Bina diamanahkan untuk bergerak dari satu kampung ke satu kampung. Islam agama kesejahteraan.

Hasilnya banyak kampung berjaya diislamkan keseluruhannya. Untuk kesinambungan tarbiah Islam, masjid dibina dan ustaz-ustaz dihantar ke kampung yang baru diislamkan. Pegawai-pegawai dan pengarah-pengarah jabatan kerajaan dihantar setiap minggu untuk ditarbiahkan juga setiap malam Jumaat kerana mereka memegang amanah rakyat.

Ketokohan Tun Rahman yang paling menyentuh hati adalah terletak pada peribadinya. Sahabatnya, Hamka pernah menulis bahawa empat ekor lembu yang sama beratnya dan sama warnanya adalah sama harganya. Akan tetapi empat orang manusia yang sama beratnya dan sama bangsanya tidak sama harganya kerana harga manusia terletak pada peribadinya.

Ustaz Fathi, bekas Setiausaha Kehormat Bina, masih ingat bagaimana Tun Rahman sentiasa memimpin tangannya sampai ke kereta setelah menjemputnya untuk mengajar di Surau Sri Bahagia.

Haji Ayub, bekas paderi yang disyahadahkan oleh Tun Rahman pernah memuji jiwa rakyat Tun Rahman yang sanggup memberhentikan kereta apabila nampak beliau dan keluar dari kereta untuk mempelawa beliau yang sedang berjalan kaki untuk menumpang kereta VIP beliau semasa Tun masih Ketua Menteri.

Peribadinya yang paling menonjol adalah tidak menyimpan dendam. Tiada musuh politik dalam dakwah. Ayah tetap melawat mereka yang kononnya ‘musuh politik’ semasa mereka sakit di hospital.

Pada ulang tahunnya yang ke-80, Tun Rahman dan anak saudaranya, Taib Mahmud saling bermaaf-maafan. Hasilnya, Maahad Tahfiz Tun Rahman ditubuhkan dan menjadi lambang harmoni, dakwah serta peribadi yang agung.

Dakwah adalah lisanul hal. Bukan hanya pandai bercakap di pentas.

Dengan peribadi inilah, Tun Rahman mencatat sejarah apabila berjaya mengadakan perjanjian damai antara kerajaan dan komunis Sarawak tanpa pertumpahan darah. “Bagaimana Bapak dapat berbaik dengan Ketua Komunis Sarawak, Bong Kee Chok?” Saya bertanya.

“Bapak ajak beliau makan dulu sebelum berbincang!” Bapak tersenyum. Beliau memang pemurah dengan senyuman.

“Selepas kenyang makan, bapak tanya adakah rakyat yang sokong komunis itu cukup makan? Kalau tak cukup, bapak sediakan peluang pekerjaan yang cukup dan bagi tanah yang cukup supaya semua cukup makan!”

Bong Kee Chok kini menjadi usahawan yang sangat berjaya dan rakyat tidak lagi menyokong komunis kerana sudah diberi tanah untuk menyara keluarga.

Hidup Tun adalah dakwah dan wafatnya juga adalah dakwah. Ayah saya telah berwasiat agar tidak ditalkinkan jenazah beliau. Sebaliknya hanya diberi tazkirah tentang makna kehidupan dan kematian pada hari pengebumiannya. Saya teringat pesanan ayah, “Talkin maknanya mengajar. Ajarlah yang hidup, bukan yang mati. Belajarlah al-Quran semasa masih bernyawa, jangan tunggu setelah mati baru minta imam ajarkan!”

Hampir sebulan sebelum ayah saya meninggal, tiba-tiba ayah melambaikan tangan memanggil saya. Penyakit Alzheimernya sudah sampai tahap kritikal dan ditempatkan di ICU Pusat Perubatan Normah. Ayah sudah tidak ingat lagi.

Saya memegang tangannya yang hanya tinggal tulang dan dibaluti kulit. Beliau memandang tepat pada mata saya, dan saya terkejut sangat kerana ayah membaca seluruh Surah al-Fatihah walaupun dalam keadaan lemah tidak bermaya.

Adakah ALLAH SWT mengizinkan ayah saya untuk mengingat kembali Surah al-Fatihah pada saat kritikal ini sebagai nasihat yang terakhir kepada saya dan umat? Peristiwa ini merupakan kali terakhir ayah saya “bercakap” dengan saya.

“Siapakah seorang Muslim sejati?” ayah bertanya untuk mencabar saya berfikir secara kritis semasa saya baru bersungguh-sungguh belajar Islam pada umur 21 tahun. Saya terus menjawab dengan kiasu, “Muslim yang sejati adalah yang memperjuangkan penubuhan Negara Islam!”

Beliau senyum sinis dan berkata, “Muslim yang sejati berpegang pada ini: INNA SOLAATI WA NUSUKI WA MAHYAAYA WA MAMAATI LILLAAHI ROBBIL ‘AALAMIIN

“Bapak, apa maknanya? Saya belum belajar bahasa Arab.” Ayah menjawab, “Carilah sendiri! Jangan berhenti belajar.” Doakan yang terbaik untuk Tun.

-Penulis Abdul Naser Tun Abdul Rahman, Tokoh pendakwah Perak.
-Sinar Harian.

6 comments:

  1. Replies
    1. Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE












      Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWAIRE saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWAIRE kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWAIRE di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWAIRE

      Delete
    2. Sebelumnya perkenalkan nama saya Rahmad Bastian di jawa tengah ingin menceritakan kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling susah kampungku,buat makan aja harus ngutan dulu ama tetangga itupun kalau ada yg mau ngasi,semakin saya berusaha semakin susah juga dapat pekerjaan dan selama saya ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yang benci ama saya dan cuma dianggap orang rendah,miskin,tidak punya apa-apa. Maka dari itu saya akhirnya bertekat untuk pergi mencari dukun yang bisa merubah nasib saya disuatu hari saya bertemu sama orang yang pernah dibantu ama AKI ROTAK dan dia memberikan nomer AKI ROTAK ,dia juga bilan kepada saya kalau AKI ROTAK bisa membantu orang yang lagi kesusahan,dan saya tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ROTAK dengan senan hati AKI ROTAK ingin membantu saya dengan jalan togel,dan alhamdulillah saya sudah menang togel yang ke3 kalinya.setelah keberhasilan ini rencana saya ama keluarga ingin buka usaha demi untu kebutuhan keluarga yang tercinta sekali lagi makasih ya aki atas bantuanya jasa aki tidak akan perna saya lupakan.bagi teman-teman diluar sana yang ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ROTAK di 082388316533 atau silahkan KLIK DISINI dan saya sangat bersyukur kepada allah swt karna melalui bantuan AKI ROTAK kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tidak akan datan untuk yg kedua kalinya.

      Delete
    3. Saya sekeluarga mengucapkan banyak trima kasih kepada AKI MUPENG karena atas bantuannyalah saya bisa menang togel dan nomor gaib hasil ritual yang di berikan AKI MUPENG bener-bener dijamin tembus dan saat sekarang ini kehidupan saya sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya itu semua berkat bantuan AKI kini hutang-hutang saya sudah pada lunas semua dan.sekarang saya sudah buka usaha sendiri. jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi/sms AKI MUPENG di 0852 9445 0976, atau KLIK DISINI, insya allah angka beliau di jamin tembus dan beliau akan menbantu anda selama 3x putaran berturut-turut akan memenangkan angka togel dan ingat kesempatan tidak datang 2x,trima kasih.

      Delete
  2. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete
  3. saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan












    saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    ReplyDelete

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA