Friday 16 May 2014

Percaturan baharu politik di Sarawak yang positif


Semalam satu pengumuman mengejut dilakukan oleh orang kuat SPDP iaitu Tan Sri William Mawan anak Ikom yang merupakan Presiden parti berkenaan bersama Datuk Sri Wong Soon Koh daripada SUPP telah mengumumkan untuk keluar parti masing-masing, diikuti 11 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) Sarawak mengikuti langkah yang sama.

6 wakil rakyat Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP)dan 4 wakil rakyat dari Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) telah mengisytiharkan keluar parti.

Selain itu, George Lagong Timbalan Presiden Sarawak Workers Party (SWP, yang juga ADUN Pelagus turut mengisytiharkan akan menyertai Parti Tenaga Rakyat Sarawak (TERAS)iaitu sebuah parti yang dikatakan setakat ini sebagai parti yang mesra BN bahkan dijangka akan masuk ke dalam keluarga besar.

Umumnya tahu, beberapa hari yang lepas negara telah dikejutkan dengan krisis politik di Terengganu apabila bekas Menteri Besar Ahmad Said mengumumkan untuk keluar UMNO bersama dua rakan ADUN nya yang lain menyebabkan berlaku legislatif Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang mencemaskan setelah kerusi Barisan Nasional dan pembangkang negeri sama bilangannya. Ini sekaligus menyebabkan, kerusi BN di DUN Terengganu berkurangan daripada 17 kepada 15, Pas (14), PKR (satu) dan Bebas (tiga). Syukur hal ini telah selesai umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tidak berselerak.

Akan tetapi ramai yang menganggap adakah perkara yang berlaku di Terengganu yang dipanggil sebagai "kemelut" turut melanda politik di Bumi Kenyalang ini? Melihat situasi sekarang ianya tidak sama sekali menampakkan coraknya begitu kerana isu mereka menyertai TERAS sebenarnya bukan disebabkan pergolakan parti Barisan Nasional negeri.

Penyertaan mereka di dalam parti baharu TERAS dilihat kini lebih terarah kepada langkah penyelesaian kemelut dalaman parti mereka sendiri. Dimana sebelum ini, Mawan terlibat dengan krisis dalaman parti SPDP, manakala Wong pula terlibat dengan satu pertikaian dengan SUPP. Sebab itu penyertaan mereka ke dalam TERAS perlu dilihat dari sudut yang positif ini kerana parti yang mereka duduki dahulu umpama retak menunggu belah.

Krisis dalaman yang berlarutan sangat panjang tidak menguntungkan mana-mana pihak lebih-lebih lagi parti yang mereka anggotai dahulu merupakan antara tunjang Barisan Nasional negeri. Penyertaan mereka ke dalam TERAS mungkin penamat segala kemelut dalaman dan pertikaian yang berlaku malahan ini sekaligus menunjukkan percaturan politik terbaru Sarawak.

Nampaknya TRANSFORMASI berlaku disini dan ianya Optimis kepada Barisan Nasional.

No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA