Tuesday 13 May 2014

Industri jam tangan hadapi saingan dengan jam digital



Penganalisis ramal jualan global cecah tujuh juta unit pada 2014

Frankfurt: Pada 1970-an, pembuat jam Switzerland hampir gulung tikar kerana memandang rendah kepentingan jam kuarza.


Walaupun industri itu kembali pulih dan mencatat kemakmuran, ia kini menghadapi cabaran teknologi baru daripada ‘jam pintar’ seperti Galaxy Gear keluaran Samsung Electronics Co yang berharga AS$299 (RM944).
Seperti jam kuarza empat dekad lalu, peranti itu sedang dipandang ringan. Mengikut kajian syarikat perunding Deloitte, dua pertiga daripada eksekutif dalam industri jam Swiss mengatakan jam pintar tidak menimbulkan ancaman.

“Bagaimana anda akan menyukainya jika teman lelaki anda menghadiahkan jam pintar dan bukannya jam cantik bertatahkan berlian?” kata Johann Rupert, bilionair yang menguasai Cie Financiere Richemont SA (CFR), yang menjual 13 jenama mewah termasuk Cartier dan Vacheron Constantin.

“Saya tidak pasti ia akan memberi kesan yang besar pada jam tangan klasik.”


Sedia cabaran jam pintar


Industri ini harus bersedia untuk kemunculan jam pintar, kata Adrian Hofer, rakan kongsi di Boston Consulting Group di Zurich.

Researcher Strategy Analytics meramalkan jualan global sejuta unit jam pintar tahun ini dan tujuh juta unit pada 2014.

Sanford C Bernstein mengunjurkan bahawa Apple Inc (AAPL) bakal menyaksikan pendapatan daripada jualan iWatch sebanyak AS$2.3 bilion hingga AS$5.7 bilion pada tahun pertama ia menjual peranti terbabit.

“Pembuat jam Switzerland tidak harus terlalu cepat mengatakan ia adalah satu arah aliran yang tidak akan memberi kesan kepada mereka,” kata perunding Hofer. “Perlu ada sedikit perasaan rendah diri.”

Jam tangan Swiss yang mewah begitu rendah daripada sudut pandangan teknologi, ia tidak lagi perlu wujud. Apabila jam tangan kuarza dengan kuasa bateri diperkenalkan pada 1970-an, ramai pengguna tidak lagi menggunakan jam tangan mekanikal yang teknologinya dianggap lebih berusia kerana kedua-dua pergerakan jarum jam menggunakan gear dan berliku-liku serta memanfaatkan tenaga dari gerakan pergelangan tangan pemakai.

Jumlah pekerja dalam industri jam Swiss menurun daripada kira-kira 90,000 pada 1970 kepada hanya kira-kira 30,000 pada 1984, dan jumlah syarikat juga menurun daripada 1,600 pada 1970 kepada 600 sekarang, demikian menurut Persekutuan Industri Jam Switzerland, kumpulan yang mewakili pengeluar.

Jam lebih murah

Satu daripada sebab terbesar ialah jam tangan kuarza lebih murah dan lebih boleh dipercayai. Malah, jam tangan mekanikal yang paling mahal akan kehilangan beberapa saat seminggu dan memerlukan penyelenggaraan setiap beberapa tahun yang kosnya mungkin lebih tinggi daripada harga dua iPhone baru.

Timezone, sebuah laman web penggemar jam tangan memanggilnya ‘ketinggalan zaman.’

Walaupun pergantungan berterusan kepada teknologi yang sudah berabad-abad lamanya, industri itu mengukuhkan kedudukannya sejak 1980-an.

Eksport jam tangan Switzerland meningkat 11 peratus tahun lalu untuk mencatat rekod 21.4 bilion franc (AS$23.7 bilion), berdasarkan harga borong, demikian menurut Persekutuan Industri Jam Switzerland.

Data daripada persekutuan itu kini menunjukkan eksport meningkat 8.5 peratus pada September berbanding setahun yang lalu. - BLOOMBERG

No comments:

Post a Comment

KELAB PENYOKONG POLIS

GELOBANG ANAK MUDA